Annons:
Etikettoriginaltrilogin
Läst 1258 ggr
Jorsater
11/16/16, 12:29 PM

George Lucas egen Yoda

Här är ett inlägg om en viktig inspirationskälla till George Lucas, när han gjorde Star Wars. Mytforskaren Joseph Campbell hade upptäckt att olika gamla myter om hjältar från hela världen innehöll samma typiska karaktärer och moment, trots att de som berättade dem inte kunde ha haft någon kontakt med varandra. Detta kallade Campbell för hjältens äventyr, i boken "Hjälten med tusen ansikten". Det var den boken Lucas hittade, när han kom loss i manusskapandet, och han bestämde sig för att huvudpersonen, Luke Skywalker, skulle gå igenom alla dessa moment i hjältens äventyr, för att till slut besegra fienden och bli en hjälte. Tack vare det fungerar manuset och Star Wars har blivit en av de mest framgångsrika filmserierna någonsin. När George Lucas hade gjort de tre första Star Wars-filmerna, träffade han sin läromästare Joseph Campbell, som inte hade sett någon av dem. Lucas bjöd hem honom till Skywalker Ranch för att se filmerna. De såg alla tre tillsammans under en dag och Campbell blev hänförd. Lucas har sagt att om han inte hittat Campbells bok, Hjälten med tusen ansikten, är det fullt möjligt att han fortfarande suttit och skrivit på Star Wars-manuset. De två blev goda vänner och Lucas kallade Campbell för ”min Yoda”. Källa: Text och info är från boken Teckna hjältar och monster, där de olika momenten av hjältens äventyr beskrivs.

Mvh

Esbjörn Jorsäter

portfolie

Annons:
Calcifer
11/16/16, 5:33 PM
#1

Bilden tas bort, då den bryter mot upphovsrättslagen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

sponny
11/18/16, 4:01 PM
#2

Jag minns att någon (kommer inte ihåg vem men kan kolla upp det) i dokumentären Empire of Dreams: The story of the Star Wars trilogy berättade att Lucas hade konstant kontakt med Campbell under manusskrivandet. Och visade honom manuset samtidig som han frågade:

"Am I getting this?" eller "har jag fattat rätt? Har jag förstått vad du menade?"

Personen som berättade anekdoten sa även att Campbell berättat att Lucas var nog den bästa student han någonsin haft.

Jorsater
11/27/16, 8:42 PM
#3

Dokumentären of dreams har jag sett, den finns på Youtube. Vad jag läst, så träffades de först efter att trilogin var klar. Men jag tror att han diskuterade Campbell med sina Medarbetare, om han hade uppfattat det rätt. Och att när det kom fram att Lucas inspirerats Campbell, så började alltfler studera Campbells hjältens äventyr. Bl a James Cameron och skaparna av Matrix. Lucas såg till att tv kanalen PBS, gjorde en intervjuserie på Skywalker ranch, med Campbell. Efter det fick kanalen fick mer brev än någonsin, där de ville ha utskrift av hela tv-serien. Det blev senare en bok. Jag har bifogat denna video, som väldigt kortfattat beskriver Hjältens äventyr. Jag har själv gjort videon, (med mina teckningar eller public domain bilder, så inget bryter mot upphovsrätten) för en bok om att teckna.

Mvh

Esbjörn Jorsäter

portfolie

Jorsater
11/30/16, 9:34 AM
#4

Här är en video, där George Lucas själv beskriver hur han inspirerades av olika mytologier när han gjorde Star Wars. Och beskriver även Joseph Campbell, forskare i jämförande mytologi, som sin tredje mentor. Väldigt skoj att höra att Sonny hört talas om Campbells betydelse för Star Wars sagan. Han verkar väldigt okänd i Sverige annars.

Mvh

Esbjörn Jorsäter

portfolie

Upp till toppen
Annons: