Annons:
Etikettstarwars
Läst 578 ggr
melontjej98
2017-05-06 19:39

Filosofiska frågor!

Hello hello! Håller på och skriver en uppsats gällande Star Wars (bl.a.) så undrar nu om någon här inne kan hjälpa mig lite, Jag har tänkt en massa och googlat en massa angående om man tar upp några filosofiska frågor i filmerna. Tänker då original och prequel filmerna. Är det någon här inne som känner till något om filosofiska frågor? alltså frågor som finns i  filmerna och INTE om filmerna. 

Tack på förhand :)

Annons:
Calcifer
2017-05-06 19:49
#1

Jo, jag hjälper gärna till om jag kan. Filosofiska frågor finns det egentligen rätt många av, de största måste väl vara hela gott/ont temat, specifikt att en del som verkar goda helt plötsligt visar sig inte vara det, samt tvärtom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

melontjej98
2017-05-06 19:53
#2

#1 Ja det stämmer ju, tack! Är så uppenbart att jag inte såg det :D Känner du möjligen till någon mer?

melontjej98
2017-05-06 19:53
#3

#1 Ja det stämmer ju, tack! Är så uppenbart att jag inte såg det :D Känner du möjligen till någon mer?

zimm
2017-05-06 20:05
#4

Sätter ett litet märke här för att jag gärna vill läsa svaren. Kan inte hjälpa så mycket då jag inte är så bra på detta. Fattar typ ingenting om filosofi.

Medarbetare på

Star Wars

Calcifer
2017-05-06 20:09
#5

Jag ska fundera på det, återkommer när jag gjort det. :)

Men just det där temat kan vara hur brett som helst med massor av följdfrågor. Mycket kring t:ex om de som är onda är födda så eller om det finns en ursäktbar förklaring till varför de väljer som de gör. Har ALLA en möjlig ondska inom sig, men de lyckas hålla sig ifrån det, varför i så fall, hur, och är det pga att de haft mer tur i livet eller för att de har mer godhet inom sig etc. Tänk typ, om det som hände Anakin som gjorde att han valde mörkret istället för ljuset, om det hade hänt t:ex Leia, hade hon då kunnat bli lika ond som Vader eller var det inte möjligt för henne att göra såna hemska saker. 

Sen kring att en del av dem inte nödvändigtvis är onda eller goda, utan någonstans mitt emellan. Han Solo börjar ju lite mitt emellan egentligen. Han är tjuv, smugglare, har inga problem med att döda, ljuger och är girig. Visst, han offrar sitt liv för den goda sidan senare, och innan dess räddar han galaxen med fara för sitt eget skinn. Men till en början är det pengar som motiverar honom. Vad räknas han som? Ond? God? Båda?  Inget? Etc. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

melontjej98
2017-05-06 20:27
#6

#5 Oj, kan ha blivit ett litet missförstånd. Det jag söker är filosofiska frågor de faktiskt ställer i filmerna. Inga frågor vi kan skapa om filmerna

Annons:
Calcifer
2017-05-06 20:30
#7

Åh right, sorry. xD

Då ska jag fundera mer och återkomma sen! :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

zimm
2017-05-06 20:32
#8

Fattar faktiskt lite nu. Tror alla är kapabla att gå mörkrets väg men det är omständigheterna och deras val som bestämmer om det blir ljusa eller mörka sidan.

Medarbetare på

Star Wars

zimm
2017-05-06 20:33
#9

Oj postade innan jag såg övre kommentarer

Medarbetare på

Star Wars

zimm
2017-05-06 20:38
#10

Kan tänka mig att Yoda eller Padmé säger något filosofiskt. Kommer inte på något nu men återkommer om jag gör det.

Medarbetare på

Star Wars

Upp till toppen
Annons: