Annons:
Etikettstarwars
Läst 1217 ggr
zimm
2016-05-11 20:02

Jediism

Har någon här hört talas om Jediism.  

Jag tycker det låter spännande och skulle gärna vilja veta vad det innebär någon som vet? Vad tycker ni om det?

Medarbetare på

Star Wars

Annons:
Calcifer
2016-05-11 20:08
#1

Jediism är lite av en icke-religion, då den egentligen inte följer något speciellt och inte har någon ledare. Det finns de som kallar sig Jediister men religionen har inte blivit officiellt erkänd. Här är en svensk sida för de som säger sig tillhöra religionen. Sen hur seriöst det är, ja det är lite svårt att säga. Men kul ändå att filmerna gjort ett sådant avtryck på människor. Men vad det innebär… ja, det finns t:ex flera personer som blivit utslängda från diverse ställen för att de vägrat ta av sig sin huva med motivationen att deras religion tillåter dem att ha den. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

zimm
2016-05-11 20:22
#2

#1 Tyckte mig läsa någon stans att i England man kunnat vara på pappret, men jag kan ha fattat fel.

Medarbetare på

Star Wars

Calcifer
2016-05-11 20:24
#3

#2 Ja, folk skrev det som sin religion det stämmer, men i efterhand visade sig det att för många var det mest lite skämtsamt och några år senare hade antalet som gjorde det minskats rejält. Men det är inte en erkänd religion som t:ex kristendom, judendom, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

zimm
2016-05-11 20:25
#4

#3 Ok, vet du om man typ har ritualer eller något sånt?

Medarbetare på

Star Wars

Calcifer
2016-05-11 20:28
#5

#4 Som jag nämnde i #1 har de inte så mycket konkret alls de verkar gå efter. Det finns nämnt lite här och där att de följer vissa läror, men sen angående konkret vad de faktiskt gör så finns det inte mycket att läsa. Det finns ju ingen officiell text, som t:ex bibeln, att hänvisa till och det finns ingen grundare att vända sig till. Därför är det mer en "grej" än en regelrätt religion. Sen om man själv väljer att t:ex meditera i "the name of the force" eller nåt så är det ju fritt fram. Men nej de verkar inte ha några specifika ritualer eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

zimm
2016-05-11 20:33
#6

#5 Jag tycker det är lite trist att man bara skämtar om det hade varit kul att prova på det.

Medarbetare på

Star Wars

Annons:
Calcifer
2016-05-11 20:45
#7

#6 Eftersom det inte finns några regler är det väl bara att göra? Googla runt, du hittar säkert de som är mer seriösa på diverse forum. Snacka med dem och fråga hur/vad de gör.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

zimm
2016-05-11 20:57
#8

#7 Ska försöka göra det när jag har tid.

Medarbetare på

Star Wars

Upp till toppen
Annons: