Annons:
Etikettstarwars
Läst 1324 ggr
[Morfalum]2
6/15/16, 10:39 AM

Kraften (the force) i verkliga livet

George Lucas var inte den första med att skildra idéer om en slags kraft som var grundessensen i kosmos. Människor har trott på och upplevt en slags kraft som grunden till livet, som ofta fått namnet 'Gud' på olika språk. 

I Star Wars är kraften något väldigt mäktigt och kan ta sig uttryck i fantastiska förmågor och händelser som trotsar naturlagarna. Om kraften vore 'verklig' kanske den skulle vara mer i harmoni med naturlagar och kanske mer någon form av inre kraft som vi alla kan använda oss av för att få saker att ske och för att få psykisk styrka och koncentration. Den skulle var som vår innersta princip, som saften i glaset. Kanske vore kraften lyckan, eller styrka, eller det mål vi alla strävar mot?

  Vad tror du? Finns det någon slags kraft som vi alla kommer ifrån och som vi kan vända oss till under livet? Vad finns det för skäl att tro det ena eller andra? Har du själv haft en speciell upplevelse som du vill dela med oss andra? 

/ Varg

Annons:
Calcifer
6/17/16, 7:51 AM
#1

Kraft och kraft… nä det vet jag faktiskt ingenting om. Jag har aldrig reflekterat över det. Vore fint om det fanns en högre makt - dvs kraften -  så man har någonstans att luta sig när allt känns skit. Men personligen tror jag nog inte på det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zyperior
6/28/16, 11:02 AM
#2

Jag tror på det varje gång tv-kontrollen ligger lite för långt bort och jag inte orkar resa mig ur soffan för att hämta den. Jag menar, försöka skadar ju inte.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Morfalum]2
6/28/16, 11:46 AM
#3

#Haha! känner igen det där!

Calcifer
6/28/16, 2:54 PM
#4

Hade varit bekvämt, ja. 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: