Annons:
Etikettstarwars
Läst 1059 ggr
iskogen
2016-11-11 09:31

Vilka Star Wars-filmer ska jag se?

Hej, jag vill gärna se Star Wars-filmerna men det verkar finnas två olika delspår. Vilka ska jag se och varför? Ge gärna namn på filmerna.

Annons:
zimm
2016-11-11 21:17
#1

Filmerna: A new hope, The empire strikes back och Return of the jedi är med i orginaltriologin och gjordes först fast dom heter episod 4, 5 och 6. Dom heter episod 4, 5 och 6 för att dom sedan gjorde en prequeltriologi som heter episod 1, 2 och 3. Filmerna i prequeltriologin heter: The Phantom Menace, Attack Of The Clones och Revenge Of The Sith. 

Det är lite delade meningar om vilken trilogi man ska se först men jag såg Prequelen först och det funkade bra. Jag tycker du ska se prequeltriologin först för då fattar man lite mer i orginaltriologin tycker jag.

Hoppas du kan läsa mitt inlägg för det blev lite flummigt.

Medarbetare på

Star Wars

Shadous
2016-11-11 21:30
#2

Gå bara efter nummer på episoden, episode 1, 2, 3, osv. Det är så de är tänka att ses från första början om vi ska ge George Lucas konstnärlig credit här. 

Jag tror man förstår handlingen bäst om man ser dem i ordning, då ser man vad som är i fokus och hela logiken i serien. 

Man kan självklart se 456 först sedan 123, och sist 7. Men det kanske är mer för de som följt Star Wars genom åren.

Calcifer
2016-11-15 16:36
#3

Börja med episod I eller IV.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ElinvBorg
2016-11-16 00:56
#4

George Lucas tänkte ju att man skulle så från episode 1 och framåt men när filmerna producerades i en annan ordning så är de ju uppbyggda för att ses i den ordningen som de kom så jag tycker det är den rätta ordningen och att man förstår bättre på så sätt :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

iskogen
2016-11-16 10:49
#5

Tack för hjälpen!

Shadous
2016-11-16 11:03
#6

#4 Inte en big deal, men personligen förstår jag bättre enligt den ordningen som Lucas satt upp. 🙂

Det finns flera saker som blir mer logiska: 

Darth Vaders inre konflikt i 4,5,6. (Vi får se att Anakin var en gång en jedi och det var av omsorg som han kände sig tvingad att gå över till den mörka sidan), vi får då också en förklaring till varför han väljer att mörda kejsaren då han inser vem han egentligen är. 

Varför det finns en stor oro i 4,5,6 bland Jedimästarna att även Luke ska gå över till den mörka sidan. (Eftersom Anakin, Doku, osv gick över till den mörka sidan).

Vi får veta mer om Padme, och förstår lite bättre kring Leia och Lukes rötter.

Och kanske det viktigaste: Vi ser hur kraften (the force) verkar genom filmerna, det är ju inte en slump att R2D2 och 3p0 hamnar hos just Anakin Skywalkers son. Vi förstår att det var kraftens vilja att Anakin var den utvalda och skulle bringa balans till kraften osv osv. 

bla bla bla haha

Annons:
Calcifer
2016-11-16 12:16
#7

#6 Å andra sidan finns det inget som säger att man ens måste se episod I-III. Du kan följa storyn utan de tre, däremot går det inte att välja bort IV-VI på det sättet. Jag själv ser aldrig I-III längre när jag kollar om filmerna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ElinvBorg
2016-11-16 14:23
#8

#7 Lite det jag också var inne på :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Upp till toppen
Annons: